جمع آوری موقت نرده های مسیر خط یک BRT در مراسم خاکسپاری شهید جمهور آیت الله رئیسی + فیلم اختصاص ۵۰۰ مسجد مشهد به اسکان زائران مراسم تشییع آیت‌الله رئیسی شهردار مشهد به دیدار مادر شهیدجمهور حضرت آیت‌الله رئیسی رفت عضو شورای شهر مشهد: نگاه شهید رئیسی حمایت از محرومان بود آماده باش سازمان آتش نشانی مشهد برای مراسم تشییع رییس جمهور شهید ایران اکران تصویر شهید آیت الله رئیسی در قاب مفاخر شهری مشهد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد: شهید رئیسی در حوزه زیارت صاحب ایده بود احیای کارگروه ملی زیارت، از اقدامات شاخص شهید رئیسی بود عضو شورای شهر مشهد: شهید رئیسی پدر معنوی محرومان بود یادگار‌های رئیسی برای مشهد تشکیل ۶ کمیته ویژه در شهرداری مشهد برای برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی از دیوارنگاره شهیدجمهور در میدان شهدای مشهد رونمایی شد تداوم فعالیت ۲۴ ساعته پاکبانان مشهدی برای پاکسازی معابر وزارت کشور باید زمینه برگزاری انتخابات شورا‌ها را فراهم کند آیا ادارات مشهد پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل می‌شود؟ تعطیلی مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) حاجی بگلو: مجلس می‌بایست نسبت به توقف یا تمدید شورا‌ها اعلام نظر کند در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم
سرخط خبرها

زمین‌های «زکریا»؛ بهترین فرصت برای حل مشکلات حاشیه شهر مشهد

  • کد خبر: ۷۹۲۷۳
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
زمین‌های «زکریا»؛ بهترین فرصت برای حل مشکلات حاشیه شهر مشهد
غلامحسین صاحبی، عضو کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد: اراضی ۵۰ هکتاری زکریا ظرفیت زیادی برای باز کردن گره مشکلات حاشیه شهر مشهد دارد.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ عضو کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اراضی ۵۰ هکتاری زکریا ظرفیت زیادی برای باز کردن گره مشکلات حاشیه شهر مشهد دارد و باید در دوره ششم شورا از این ظرفیت استفاده شود.

 

غلامحسین صاحبی در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر حل مشکلات حقوقی موجود در این مسیر، افزود: امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم تا این اراضی به عنوان یک زمین با ارزش افزوده بسیار بالا مشکل بزرگی را از حاشیه شهر مشهد حل کند. وی با اشاره به اینکه مصوبه هیئت دولت برای واگذاری اراضی زکریا ابطال نشده است، بیان کرد: امیدواری زیادی برای احیای این اراضی وجود دارد. شورای ششم باید به این موضوع ورود پیدا کند تا پس از سال‌ها این ظرفیت را پای کار حاشیه شهر بیاوریم.

مصوبه نجات بخش

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه دولت دهم مصوبه‌ای را برای کمک به سامان دهی حاشیه شهر مشهد تصویب کرد، ادامه داد: براساس این مصوبه قرار شد از ظرفیت املاک اداره کل شهرسازی استان و اراضی زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی برای سامان دهی حاشیه شهر مشهد استفاده شود.

زمین‌های «زکریا»؛ بهترین فرصت برای حل مشکلات حاشیه شهر

صاحبی با بیان اینکه با توجه به این مصوبه دولت، بنا شد ۵۰ هکتار از اراضی زکریا در منطقه ۹ شهرداری مشهد که مربوط به وزارت راه و شهرسازی است، تغییر و تبدیل پیدا کند، افزود: با این تصمیم از محل ارزش افزوده و فروش این اراضی بودجه شایان توجهی به حاشیه شهر مشهد تزریق می‌شد؛ کمکی مالی که می‌توانست در پیشبرد پروژه‌های مرتبط با سامان دهی حاشیه شهر به شکل مناسبی استفاده شود. وی با اشاره به نقش ویژه تبدیل وضعیت اراضی زکریا و تزریق بودجه کلان حاصل از فروش این اراضی به مناطق حاشیه‌ای گقت: با اینکه این مصوبه در دولت دهم تصویب شد، اما پس از کش و قوس‌ها و پیگیری‌های فراوان این مصوبه اجرایی نشد و شهرداری از این بودجه هنگفت برای هزینه در حاشیه شهر محروم شد.

تداوم پیگیری‌ها

عضو کمیسیون خدمات شهری شورا اظهار کرد: پس از اتمام دولت دهم با تشکیل کمیسیون ویژه حاشیه شهر در شورای ششم پیگیری‌های مستمری برای تحقق این مصوبه انجام شد. جلسات زیادی در قالب ستاد سامان دهی سکونتگاه‌های غیررسمی استانداری و شورای شهر با استانداری و اداره کل شهرسازی برگزار شد. صاحبی با اشاره به طرحی که از سوی شهرداری برای این اراضی ارائه شد، افزود: با توجه به این طرح کاربری خاص برای این ۵۰ هکتار تعیین شد تا از محل ارزش افزوده این زمین بتوانیم در حاشیه شهر هزینه کنیم. وی ادامه داد: با وجود پیگیری‌های فراوان متأسفانه مسئولان استانی زیر بار اجرای این پروژه نرفتند.

سنگ اندازی‌ها

عضو شورای شهر با اشاره به درخواست دولت مبنی بر تغییر کاربری، صدور پروانه و فروش زمین توسط شهرداری و ارسال عواید حاصل از آن به خزانه دولت، تصریح کرد: این شرط وجود داشت که مدیریت نمی‌تواند مستقیم به بودجه حاصل از ارزش افزوده تغییر کاربری‌ها و فروش اراضی زکریا دسترسی داشته باشد و این پول‌ها باید به حساب خزانه دولت واریز شود تا پس از آن بودجه با پیگیری‌های مدیریت شهری از وزارت راه و شهرسازی برای هزینه در حاشیه شهر مشهد به شهرداری سپرده شود.

تعیین تکلیف نهایی با همکاری دولت و شورا

وی که خود در شورای چهارم مبتکر ایجاد کمیسیون ویژه حاشیه شهر بود، گفت: مدیریت شهری این خطر را نمی‌پذیرفت که میلیارد‌ها تومان هزینه تغییر کاربری اراضی و ایجاد زیرساخت‌ها و فروش آن را برعهده بگیرد، اما در نهایت پول به خزانه دولت واریز شود، در شرایطی که هیچ تضمینی برای بازگشت این بودجه وجود نداشت و سرمایه هنگفتی از شهر از بین می‌رفت.


وی افزود: با توجه به موارد ذکرشده در دوره چهارم شورای شهر مشهد نتوانستیم از ظرفیت این اراضی ۵۰ هکتاری استفاده کنیم و در شورا‌ی پنجم نیز این اتفاق اجرایی نشد. عضو شورای شهر تأکید کرد: اکنون با سرکار آمدن دولت جدید می‌توانیم این ظرفیت را احیا کنیم و این ۵۰ هکتار را با هماهنگی‌ای که بین دولت و شورا وجود دارد، تعیین تکلیف کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->